
Odwrócenie ról, odwołanie się do dualizmu, wyeksponowanie drugiej strony podmiotu? W Peace Walkerze Hideo Kojima korzystał z metafor nadzoru i kontroli wprowadzonych przez Kubricka w "2001: Odyseja kosmiczna". Jedna z bohaterek z kolei "odziedziczyła" pseudonim po dziele reżysera. Następny krok, sugerując się kubrickowskimi tropami, może pójść w kierunku "Lśnienia". Taki wniosek narzuca się sam ze względu na sposoby manipulowania świadomością widza oraz konwencję horroru - grozę, którą The Phantom Pain operuje od początku. Historia jest opowieścią o staczającym się w otchłań szaleństwa pisarzu, w głębszym wymiarze jest zapisem alienującej izolacji, strachu i wyparcia. Zamknięty wraz z żoną i dzieckiem w odciętym przez zimę hotelowym ośrodku Torrance stopniowo zaczyna okazywać swoje "drugie oblicze". Z początku jest to alkoholizm, potem agresja względem syna, w końcu mordercze skłonności a obrazu dopełnia przeszłość miejsca obfitująca w tragiczne wydarzenia.
Analogie do paranoicznej narracji Torrance'a pojawiają się na bazie symetrycznych przeciwstawień. Żeby zobrazować stopniową metamorfozę bohatera, Kubrick posłużył się lustrami symbolizującymi rewers psychiki Torrance'a, potencjał jego nieświadomości. Rozdział między pozytywną stroną psychiki a jej odrzuconym odbiciem odnosi się również do jego dziecka, Danny'ego, manifestującego odrębną jaźń w chłopięcym ciele. Tutaj także rolę odgrywa lustro jako obraz odwrócenia, wewnętrznej dynamiki świadomości. Wreszcie Jack popada w obłęd. Film podpowiada rozwiązanie opętania przez demoniczną naturę hotelu, tak paranormalne fenomeny można postrzegać jako projekcję mentalnego stanu Torrance'a, widzącego duchy ilekroć spogląda w własne odbicie. Lustra są tutaj łącznikiem do uśpionej rzeczywistości umysłu. Koszmarne fiksację - kiedy Jack śpi jego syn zostaje zaatakowany przez ducha martwej kobiety. To kolejny trop. Jack śni koszmar, w końcu żona oskarża go o agresję względem syna. To nie duchy, to szaleństwo bohatera zalegoryzowane pod postacią ezoterycznego pierwiastka. Inny rodzaj lustrzanych odbić funkcjonuje na przykładzie pisma. Danny pisze na drzwiach "Redrum", dopiero w lustrze spostrzegamy, że chodzi o morderstwo.
W Metal Gear Solid V odzwierciedlenia mają prawo działać na identycznej zasadzie, ukazując ciemniejszy wymiar ludzkiej istoty. Szpital, w którym przebywa Big Boss jest jak nawiedzony hotel Overlook - pełen upiorów. Ishmael jest odbiciem Jacka bez jego twarzy ale z tym samym głosem. Nawiązania mogą też iść bardziej bezpośrednim tropem. Podłoga, po której pełza Snake jest wypełniona heksagonalnymi kształtami podobnie jak dywan, na którym bawi się Danny:

Zaś słynna scena wylewającego się potoku krwi z windy mogła posłużyć za inspirację przy sekwencji ognistego wybuchu:

W koncepcji Kubricka odwrócony obraz, miraż, zapowiadał realne zdarzenia. Kojima może być bliski tej myśli - posługując się zjawami wprowadza w mechanizmy psychotycznych osobowości.