Czwarty, ostatni rozgrywany na platformie Gran Turismo 5 sezon Eventu, finał swój miał na słynnym belgijskim Spa-Francorchamps. Było to nietypowe miejsce do zwieńczenia rozgrywek, wszystkie dotychczasowe sezony kończyły się bowiem w Niemczech na Nurburgring. Kierowcy dostali tym razem do dyspozycji jedynie niemiecki samochód, prawdziwą bestię, której właściwe opanowanie stanowiło klucz do osiągnięcia dobrego wyniku – Mercedesa SLS AMG z 2010 roku. Po raz pierwszy od kilku startów, to Tarowi udało się wywalczyć w trakcie zaciętych kwalifikacji cenne pole position. Bezpośrednie lokaty za liderem klasyfikacji generalnej zajęli przed startem zawodów Namingway wraz z PRZESTEPCĄ. Liderująca trójka odnotowała poprawny start i była dzięki temu zdolna utrzymać swe korzystne miejsca, broniąc się skutecznie przed naporem pozostałych zawodników. Tar bardzo szybko utracił prowadzenie. Po pierwszej wizycie na Eau Rouge w cień aerodynamiczny lidera przedostał się drugi zawodnik w stawce, Namingway. Jego rozpędzony SLS bez większych trudności przesunął się na czoło grupy jeszcze przed Les Combes. Roszadzie na szczycie z nieco większej odległości przyglądał się PSA, którego jazda z każdym kolejnym kilometrem nabierała animuszu. Na następną zmianę lidera nie przyszło czekać długo. Na początku 3. okrążenia Nami źle obliczył tor jazdy i prędkość samochodu w trakcie przejazdu przez Eau Rouge, przez co pojazd wyraźnie przeciął niebezpieczny zakręt. Chwilę potem kierowca zachował się zgodnie z duchem czystej walki - odpuszczając gaz po ścięciu cornera, oddał jednak tym samym prowadzenie Tarowi. Tę pomyłkę Namingway'a skrzętnie wykorzystał również PSA, dla którego była to nęcąca szansa awansu na znakomitą drugą pozycję. Ta wysoka lokata nie zaspokoiła jednak rosnącego apetytu doświadczonego zawodnika.
PSA wyraźnie zwęszył krew rywala i pewny, że zdoła uprzykryć mu życie, niczym wyżeł pomknął jego tropem. Rzeczywiście, tak brawurowa postawa w pełni popłaciła. Jeszcze na tym samym okrążeniu, na którym powrócił na prowadzenie, Tar popełnił dramatyczny błąd. Po wyjściu z Pouhon jego Mercedes najechał na zewnętrzny kerb i uległ groźnej destabilizacji. Jedynie szybkiej reakcji kierowcy zawdzięczać można to, iż samochód nie rozbił się dotkliwie o okalające tor bandy. Wprawdzie Tar obył się bez usterek w swym SLSie, jednak musiał skonfrontować się z przykrą sytuacją – utratą lidera i spadkiem na odległe, szóste miejsce. Pewne prowadzenie w wyścigu objął więc PRZESTEPCA, a jego śladem podążył Namingway. O ostatni stopień podium bili się w tych okolicznościach Ghostkasper z Budyniem. Mimo katastrofalnej pomyłki Tar nie zamierzał bynajmniej składać broni. Do końca wyścigu wciąż pozostało wszak wiele kilometrów i można było nadal snuć marzenia o końcowym triumfie. Lider klasyfikacji generalnej błyskawicznie uspokoił rozklekotane nerwy i odzyskał rytm jazdy, który gwarantował mu odrabianie znaczących strat. Cierpliwe podejście Tara zostało wynagrodzone. Bardzo wcześnie, bo na 4. pętli wyścigu, bez większych perypetii udało mu się przebić na wysoką 3. lokatę. Zawodnik wyprzedzał kolejno Luqata, Budynia oraz Ghostkaspra. Zachęcony tym szybkim awansem, Tar bez zawahania rozpoczął pościg za dwójką prowadzących, do których tracił około piętnastu sekund. PSA oraz Nami, uwikłani w wewnętrzną walkę, nie mogli w pełni korzystać z całej przestrzeni toru, przez co czasy ich okrążeń nie powalały. Nie dziwi więc, iż jadący w pojedynkę, nie niepokojony przez nikogo, Tar metodycznie odrabiał straty do głównych oponentów.
Kiedy czoło stawki kończyło 10. okrązenie, liderowi klasyfikacji generalnej wreszcie udało się dopaść Namiego. Ta roszada pozycji miała miejsce przed zakrętem Blanchimont, zaś wyprzedzany zawodnik zdawał się oddawać swą wysoką pozycję niemal bez walki. Tak oto przed nosem Mercedesa SLS prowadzonego przez Tara pozostał już wyłącznie znakomicie dysponowany tego wieczoru PRZESTEPCA. Okazja do przeprowadzenia ofensywy na pierwszą pozycję nadarzyła się stosunkowo wcześnie, jeszcze u zarania 14. pętli. PSA zbytnio opóźnił dohamowanie do kluczowego La Source, przez co za szeroko pokonał zakręt. Tar nie miał takich problemów, corner przejechał optymalną linią, dzięki czemu płynnie prześlizgnął się przed głównego rywala. Pod koniec tego samego okrążenia nowy lider zdecydował się wykonać swój planowy zjazd do boksu, wszystko w celu dotankowania niezbędnej ilości paliwa oraz wymiany zużytego ogumienia. Widząc taką, a nie inną decyzję prowadzącego, podobny krok wykonał również PRZESTEPCA. Po wizycie w pit stopie oblicze rywalizacji uległo wyraźnej odmianie. Tar zdołał uciec rywalowi, a ten nie był już w stanie odzyskać początkowego stopnia koncentracji. I choć w ostatnich fazach wyścigu dystans dzielący Tara od PRZESTEPCY był spory, to i tak nie pozwalał liderowi.nawet na chwilę relaksu. Jeden poważny bład mógł bowiem nadal odmienić wszystko. Taki się jednak prowadzącemu nie przytrafił. Tym samym Tar wygrał finał sezonu na Spa, dojeżdżając do mety ze znacznie zaznaczoną przewagą nad PSĄ. Podium zamknął Namingway, który odnotował słabszą drugą część zawodów. Po prostym blędzie na Blanchimont i rozbiciu samochodu, znalazł się w pewnym momencie aż na szóstym miejscu.
Wyniki wyścigu (Puchar Samochodów Fabrycznych, Mercedes-Benz SLS AMG '10, Circuit de Spa Francorchamps, 26 okrążeń, wyścig trwał około 1h i 12min.):
1. Tar – najszybsze okrążenie:
2:35,8762. PRZESTEPCA – strata: + 20,188; najszybsze okrążenie: 2:37,293
3. Namingway – strata: + 1:21,983; najszybsze okrążenie: 2:37,207
4. Simon – strata: + 1:45,782; najszybsze okrążenie: 2:38,333
5. Luqat – strata: + 1:54,854; najszybsze okrążenie: 2:40,256
6. Niceman – strata: + 1:57,332; najszybsze okrążenie: 2:38,588
7. Ghostkasper – strata: + 1:58,109; najszybsze okrążenie: 2:39,841
8. Heavy Ghost – strata: - 1 okr.; najszybsze okrążenie: 2:43,010
9. Budyń – DNF
Nowy rekord klasy: Tar (Mercedes-Benz SLS AMG '10) – 2:35,876
Upomnienia:
- Simon vs PRZESTEPCA. 1. okrążenie, dohamowanie do szykany Les Combes. Klasyczny błąd zawodnika jadącego za rywalem, który w wyniku opóźnionej reakcji na decyzję przeciwnika, a także w efekcie jazdy tym samym torem co on, uderza wrogie auto w tylny zderzak. Poszkodowany PSA traci chwilowo kontrolę nad pojazdem i według powtórki prowadzącego Event jego samochód ponosi także uszczerbek mechaniczny. Po konsultacji z PRZESTEPCĄ okazało się jednak, iż jego Mercedes nie odniósł w tym zdarzeniu defektu, chociaż impakt uderzenia ze strony SLS Simona był dość znaczny. Bez kar w tej sytuacji.
Incydenty z udziałem Ghostkaspra:
- Kasper vs Budyń. 1. okrążenie, 1. zakręt. Kasper odcina rywalowi całkowicie przejazd po wewnętrznej. Uszkodzenie przedniego lewego koła u Budynia.
- Ghostkasper vs Luqat. 4, okrążenie, dojazd do Bus Stop. Kasper wpada w poślizg i nie odzyskuje dostatecznej kontroli nad pojazdem w chwili, gdy zbliża się do niego Luqat. Lu usiłuje wyminąć ruchomą przeszkodę, ale jego pojazd zostaje przez nią uderzony w lewe drzwi. Sędziowie zakwalifikowali niniejsze zdarzenie jako Racing Incident. Kasper nie posiadał wystarczającej do zażegnania niebezpieczeństwa kontroli nad maszyną, zaś podjęta przez Luqata próba uniknięcia kontaktu nie powiodła się.
- Luqat vs Ghostkasper. 12. okrążenie, dohamowanie do Bus Stop. Błąd jadącego z tyłu Luqata, który nie zwolnił należycie przed jadącym przed nim Kasprem. Uderzając w pojazd oponenta doprowadził do usterek we wrogim Mercedesie.
- Ghostkasper vs Niceman. 25. okrążenie, szykana Bus Stop. Kasper taranuje Mercedesa należącego do Nice'a, który przy wyjściu z szykany napotkał problemy z uzyskaniem dostatecznej prędkości. Powtórka prowadzącego zawody nie wskazała jednakże, jakoby poszkodowany samochód odniósł w tym wypadku jakiekolwiek usterki. Nice musiał przełknąć za to gorycz utraty pozycji na rzecz swojego bezpośredniego rywala.
- Ghostkasper vs Niceman. 26. okrążenie, dohamowanie do szykany Bus Stop. SLS prowadzony przez Nice'a zostaje uderzony w tylny zderzak przez nadjeżdżającego Mercedesa, za kółkiem którego zasiada Kasper. W konsekwencji kontaktu auto poszkodowanego przelatuje przez szykanę. Kierowcy udaje się jednak wystarczająco szybko opanować maszynę i przekroczyć linię mety przed swoim oponentem.
Wszystkie przytoczone powyżej incydenty z udziałem Ghostkaspra, a także te nieopisane w relacji, wynikłe z 'nakładania się' pozycji samochodów (1. okrążenie, odcinek toru pomiędzy La Source, a Eau Rouge), nie podlegają karze. Dlaczego tak się dzieje? Z prostej przyczyny. Oto ona:

Poza Kasprem w wyścigu brało udział ośmiu kierowców. Zawodnik uczestnicząc w finałowych zawodach widział jedynie trzech. Co ciekawe, wszyscy gracze widzieli Kaspra. Stąd też problemy z kolizjami. Dotąd, gdy Ghostkasper nie widział kogoś na torze, sam także był niewidzalny dla tej osoby. Stąd i brak zagrożenia. Wyścig na Spa był pod tym względem inny, toteż nie dziwi fakt wystąpienia tylu groźnych incydentów. Oczywiście nie można obarczać winą Kaspra za uszkodzenie samochodów zawodników, których nawet nie widział na jezdni. Jednak jeżeli w następnym sezonie problem, jaki miał Ghostkasper będzie się powtarzać u któregokolwiek z kierowców, gracz taki nie będzie mógł już niestety wziąć udziału w danym wyścigu. Stwarzałoby to zbyt wielkie zagrożenie dla innych uczestników zabawy.
Klasyfikacja końcowa Muscle Car Cup
1. Namingway – 69 pkt2. Tar – 40 pkt3. Budyń – 35 pkt4. Luqat – 27 pkt
5. Simon – 20 pkt
6. Plazi – 19 pkt
7. Niceman – 16 pkt
8. DoctorEgg & Ghostkasper – 13 pkt
10. Bysiek – 4 pkt
Klasyfikacja końcowa Deutsche Tourenwagen Meisterschaft
1. Tar – 156 pkt2. Namingway – 93 pkt3. Luqat – 90 pkt4. PRZESTEPCA – 71 pkt
5. Budyń – 61 pkt
6. Simon – 38 pkt
7. Niceman – 34 pkt
8. Plazi – 28 pkt
9. Ghostkasper – 21 pkt
10. Heavy Ghost – 17 pkt
11. DoctorEgg – 11 pkt
Klasyfikacja końcowa Pucharu Samochodów Fabrycznych
1. Namingway – 147 pkt2. Tar – 134 pkt3. Budyń & Simon – 57 pkt5. Luqat – 48 pkt
6. Ghostkasper – 41 pkt
7. DoctorEgg – 37 pkt
8. Niceman – 33 pkt
9. Plazi – 30 pkt
10. Heavy Ghost – 25 pkt
11. PRZESTEPCA – 20 pkt
12. Bysiek – 4 pkt
Klasyfikacja końcowa Dookoła Świata
1. Tar – 199 pkt2. Namingway – 172 pkt3. Luqat – 105 pkt4. Budyń – 91 pkt
5. Simon – 78 pkt
6. PRZESTEPCA – 65 pkt
7. Niceman – 62 pkt
8. Ghostkasper – 41 pkt
9. Plazi – 27 pkt
10. Heavy Ghost – 26 pkt
11. DoctorEgg – 24 pkt
12. Bysiek – 4 pkt
Klasyfikacja Generalna Sezonu 4.:
1. Tar – 315 pkt2. Namingway – 260 pkt3. Luqat – 149 pkt4. Budyń – 125 pkt
5. Simon – 95 pkt
6. PRZESTEPCA – 91 pkt
7. Niceman – 83 pkt
8. Ghostkasper – 62 pkt
9. Plazi – 58 pkt
10. DoctorEgg – 48 pkt
11. Heavy Ghost – 42 pkt
12. Bysiek – 4 pkt
Przeczytałem setki książek, po to tylko by zrozumieć, że wcale ich nie potrzebuję