Narodziny mitu czyli mord założycielski

Posty dotyczące MGS 3 i Subsistence

Moderatorzy: Snake., Bizon, GM

Narodziny mitu czyli mord założycielski

Postprzez SaladinAI » Pt sie 19, 11 16:50

Wykrzywione kikuty martwych drzew - symboliczny porządek w naturalnym środowisku Rokovoj Bereg - obrazują bezpłodność, niemożność do wytworzenia życia; surowe i szare resztki drzew przeciwstawiają się pulsującej bielą łące, rodzącemu łonu. Drzewa to także śmierć, jako symbol złamanego fallusa niezdolnego do przekazywania nasienia, ale także jak reprezentacja gwałtu, wyrastającego nad pełne życia rośliny jako symbol przejścia, od rozkwitu płodności do wyjałowienia. Rodzi The Boss, to niesie ze sobą matczyną opiekę, dbanie o rozwój dziecka, zapewnienie bezpieczeństwa w bezpośrednim zaangażowaniu, później poprzez przekazanie wiedzy mającej zagwarantować dziecku podstawowy zestaw narzędzi przetrwania. Dlatego śmierć matki zawsze wiąże się z tragedią, zwłaszcza jeśli doświadczoną w wczesnym stadium dojrzewania. Jednak Snake jest już na skraju - już jako owoc nie mogący doczekać się swojego zerwania z matką-drzewem, dokonuje nienaturalnego aktu przejścia, za sprawą mordu na rodzicielce. Nie mogąc nauczyć się niczego nowego, wciąż jednak będąc uzależnionym od nadopiekuńczej miłości, przekonuje się że najlepszym rozwiązaniem będzie śmierć, jednej z związanych stron co zagwarantuje spóźniony moment usamodzielnienia. Syn w końcu morduje Matkę - w jakiejś mierze udowadnia swoją słabość. Skoro rodzicielka mogła przekazywać życie, była płodna, oznaczało to możliwość tworzenia, dokonywania aktu kreacji. Snake jako bezpłodny mężczyzna okazuje się osobą reaktywną, podatną na bodźce płynącą zewnątrz, zarazem pozbawioną wewnętrznego dynamizmu: pozostaje zgorzkniałą postacią, napędzaną zazdrością wobec aktywnej matki, swojego zaprzeczenia. To z kolej rodzi już chęć zemsty za brak darów dostępnych oryginałowi; o ile jednak The Boss była w stanie przekazywać życie, także umiejętności, tak Snake dokonuje aktu "zwijającego" jej owoce poprzez zadawanie gwałtu, symboliczne zjadanie "produktów" jej życia wracając do punktu wyjścia. I choć nie zostało to pokazane, Snake właściwie gwałci własną matkę - dokonuje rozerwania matczynej waginy zgniłym i okaleczonym penisem co przywołuje obrazy z otaczającego środowiska. Dokonuje się w ten sposób mityczny akt przejęcia władzy, zburzenie porządku poprzez mord dokonany na jednym z rodziców (zastanawiające że Snake właściwie nie ma ojca) - patriarchalna re-konfiguracja pozbawiająca kobiet naczelnego miejsca w grupie, także samoobrona męskich instynktów, dominujących popędliwe skłonności płci przeciwnej przejawiających się w skrajnych emocjach.

The Pain, The Fear, The End, The Sorrow, The Fury oraz The Joy - surrealistyczna manifestacja pierwotnych samozachowawczych motywów; mechanizmy zarządzające funkcjonowaniem jednostki, chemiczne sygnały mobilizujące podmiot do działania w sytuacji zagrożenia, podstawowe oprogramowanie. Wchłaniając je wszystkie Snake przechodzi separacyjny rytuał, odrywający go od dotychczasowej rutyny, nakierowuje zaś na etap wejścia w dojrzałość: dzieło kanibala, pożeranie, jest przejęciem, wyssaniem energii. Po części zabijanie przeciwników wiąże się nie tylko z zachowaniem ich mocy, lecz może być postrzegane w kategoriach kary - ból, strach, smutek oraz seksualna radość, w końcu także Koniec a więc śmierć, są odzwierciedleniem pierwotnej kary nałożonej przez Boga na pierwszych ludzi, za przekroczenie świętych nakazów, oryginalnego przymierza:

Obarczę cię niezmiernie wielkim trudem twej brzemienności,
w bólu będziesz rodziła dzieci,
ku twemu mężowi będziesz kierowała swe pragnienia,
on zaś będzie panował nad tobą.
(...)
Przeklęta niech będzie ziemia z twego powodu:
w trudzie będziesz zdobywał od niej pożywienie dla siebie po wszystkie dni twego życia.
Cierń i oset będzie ci ona rodziła, a przecież pokarmem twym są płody roli.
W pocie więc oblicza twego będziesz musiał zdobywać pożywienie,
póki nie wrócisz do ziemi, z której zostałeś wzięty

Osiągnięcie dojrzałości, postęp niesie wraz sobą negatywne skutki oderwania, wprawdzie owoc przynosi poznanie i w następstwie z tym wiedzę, konsekwencje związane z odejściem od dziewiczego spokoju równają się wyobcowaniu.

Odłączenie węża od ciała sugeruje usamodzielnienie się, autonomizacja od duszącej roli matki; jest także aluzją do biblijnego obrazu kary dla Węża, potępienia zmuszającego gada do zrównania się z ziemią, pełzania w prochu, który od teraz będzie stanowił jego jedyny pokarm. Z tym wyjątkiem że to Ewa przekazuje przewrotny dar gnostycznego oświecenia, dostępu do boskich tajemnic tyle tylko że obraz przekazania owocu wiedzy, miesza się tutaj z męczeństwem i jest zalążkiem nadchodzącego wygnania - w ostatniej chwili Wąż zostaje zdradzony, zaś rolę się odwracają.

Mimo wszytko pierwotny mord zyskuje założony cel (wracamy tutaj do tez Girarda), a więc osiągnięcie pełni, zyskanie całości po rujnującej dezintegracji - faktyczny powód złożenia krwawej ofiary, rozdzielenie społeczności grożące kryzysem tożsamościowym. Poprzez zabójstwo na niewinnym, skupiającym na sobie wyparty lęk i nienawiść grupy, zostaje wprowadzony pokój, zaś ofiara dostępuje ubóstwienia.
To swego rodzaju błędne kolo: roboty tworzące inne roboty
Avatar użytkownika
SaladinAI
Cipher watches all
 
Posty: 7022
Dołączył(a): N maja 14, 06 12:35

Postprzez Osvelot » N wrz 18, 11 23:03

Saladin01 napisał(a):I choć nie zostało to pokazane, Snake właściwie gwałci własną matkę - dokonuje rozerwania matczynej waginy zgniłym i okaleczonym penisem co przywołuje obrazy z otaczającego środowiska.


...


http://youtu.be/WpiXgDNFWRY?t=18s (od 0:18 do do 0:21 i zapętlić)
Obrazek
"From now on... call me Big Bonus."
Avatar użytkownika
Osvelot
Solidus Snake
 
Posty: 2143
Dołączył(a): Śr lip 14, 10 14:37
Gram: w pici-polo na małe bramki


Powrót do Metal Gear Solid 3 i Subsistence

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron